Методика проведення квесту у бібліотеці

Квест - різновид активних інтелектуально- логічних ігор , синонім активного відпочинку. Мета гри-« розшифрувати » певні місця на обумовленій території (бібліотека, школа, музей, вулиця, місто,подвір’я); виконати на цьому місті певні дії та одержати підказку (інструкцію, код) до виконання наступного завдання. У такому «зашифрованому» місці гравці знаходять іншу записку- підказку, після чого розшуки продовжаться. Таким чином, квест- це відгадування непростих і несподіваних загадок (завдань). У квесторів, учасників квесту,гра розвиває активність, амбіційність, комунікабельність, креативність. Гра триває поки всі завдання будуть виконані. Отже, основна мета квесту- швидке і якісне виконання певних завдань з метою досягнення кінцевої цілі, у результаті чого команда отримує приз.

Квест(з англ.guest- пошук, пригода, загадка, головоломка, питання) - це акція, конкурси з елементами гри, що поєднують спортивне орієнтування, розв’язування інтелектуальних завдань, тощо. Гра має тему, мету, певний алгоритм, визначаються цілі, розподіляються ролі, використовуються спеціальні ресурси відповідно до різновиду квесту. Участь у них можуть брати за попередньою заявкою як індивідуальні особи, так і команда. Кількість етапів квесту має бути від 5 до 10;кількість осіб у команді від 4 до 6; тривалість не більше 1,5- 2 години.



На сьогодні існує безліч форматів квестів, які є цікавими для молоді та популяризують книгу і читання, підвищують статус бібліотеки, як соціального інституту. Скарбничка досвіду бібліотекарів має такі цікаві знахідки, як КВЕСТ- краєзнавчий та екологічний, туристичний, мовний та мовознавчий, бібліотечний, книжковий, літературний,сімейний квест для книголюбів, - літературно- інформаційний квест за мотивами пригодницьких фільмів,бібліотечний променад – гра у форматі сіті- квеста, інфо- квест(інфо квестик), театральний квест, історичний, літературно- ігровий, героїко- патріотичний, тінейджерський по вулицям міста, патріотичний, квест- хаус, хоррор- квест (ігра- екскурсія) по мотивам жанру «хоррор» (жахи), новорічний квест, квест здорового способу життя, культPROсветквест,веб- кввест, фото- квест. Отже, квест- аматорське спортивно- інтелектуальне змагання і основною метою якого є послідовне виконання заздалегідь підготовлених командами або окремими гравцями завдання, під час гри команди вирішують логічні завдання, здійснюють пошук на місцевості, будують оптимальні маршрути переміщення, шукають оригінальні рішення і підказки. Після завершення чергового завдання команди переходять до виконання наступного, а перемагає та команда, що виконала всі завдання швидше них. Квести- це ігрова терапія та сучасна форма організації дозвілля, це інтелектуально - динамічна гра,зміст якої полягає в проходженні командою вказаного маршруту за умови виконання спеціальних завдань. Учасники змагання діляться на команди, для кожної обирається капітан та назва. Для того, щоб керівники груп відрізнялися від решти учасників, їх одягають у відповідні футболки чи в’яжуть стрічки визначеного кольору. Після поділу капітани отримують мапи квестової зони, на яких позначено зупинки, де на учасників чекають спеціальні «агенти» із завданнями для команд. Кількість зупинок визначаються у відповідності з довжиною маршруту й розмірами території змагання. На кожній зупинці команди одержують нове завдання й за правильну відповідь отримують певну кількість балів. Після виконання завдання на черговій зупинці команда має відгадати пароль до наступної зупинки й отримати карту з її зображенням. Для кращої орієнтації їх можуть супроводжувати координатори( бібліотекарі). Після прибуття груп до кінцевої точки призначення організатори (працівники бібліотеки) підбивають підсумки, рахують бали. Перемагає та команда, яка набрала більшу кількість балів.

У жовтні 2012 року Рівненською державною бібліотекою було започатковано нову форму роботи - квест бібліотекою. Метою цього заходу стала реалізація дозвіллєвої роботи з користувачем, активізація роботи бібліотекарів з різними аудиторіями, залучення до роботи нових користувачів та реклама послуг бібліотеки. Завдання квесту базувались на графічних та відео- загадках, складання інформаційних пазлів та ін.. Бібліотечний квест «За 80 хвилин навколо бібліотеки» базувався на сюжеті роману «За 80 днів навколо світу». Командам було роздано план бібліотеки, кожен відділ, на якому був позначений назвою країн, у якій довелося побувати героям книги. Рухаючись від відділу до відділу, квестерам потрібно було вирішувати логічні завдання та освоювати можливості, що надає бібліотека, а це Інтернет та Skype. Зазначу,що бібліоквест може передбачати відгадування загадок з історії бібліотеки, міста, пошук цитат у книгах, пошук на полицях зазначених книг та багато інших завдань. Бібліотечний квест «У віті BOOK-ляндсії»(див. додаток №1). Зверну увагу на методику проведення квесту у Івано-Франківській ЦМБ. Інформаційний квест «Навігатор професій» для старшокласників мав такі складові:

1. Асоціативна гра «Визнач професію за предметом»

2. Пошук вирішення даних ситуацій

3. Анкетування «Чи знаєш ти свою майбутню професію?»

4. Медіа-гра «Відгадай професію!»

5. Вправа- уява «Мій робочий день через 10 років»

6. Тестування «Експрес- методика професійної придатності».

Зупинимось на методиці деяких квестів, цікавих бібліотечних пригод. Наприклад, літературне квест- орієнтування «Розповідає і показує книжка», « В історії мудрість черпаємо, в поезії політ думки», «Ніч у бібліотеці» – це один з варіантів літературного квесту, маршрут якого пов'язаний зазвичай із сюжетом і героями тих чи інших творів. Це активна форма соціокультурної роботи, в яких здійснюється розвиток навичок інформаційної діяльності, а також формуються позитивні емоції. Пропоную вам скористатися можливістю та провести для своїх ерудованих користувачів літературну квест- гру, гру – пошук, наприклад « Йти в ногу з часом» «Шлях до Тараса», «Лицарі української книжки», а от до ювілею І.Я Франко буде доречними провести у рамках року письменника новий формат : Франко- квест «Мій Франко», а маршрутні листи гри- пошуку скласти так, щоб зв’язати сюжети книг та сюжетні лінії (подій, героїв, вчинків). Необхідна умова заходів: перечитати твори за списком, щоб мати своє уявлення про прочитане.

Отже, квест це неве покоління ігор для молоді; пізнавальний та розважальний захід, який сприяє розвитку інтелекту, сприяє здатності швидко приймати рішення, формує навички командної поведінки в учасників, так і в організації.

Матвєєва О.О.

головний методист



ім..Лесі Українки

Коментарі

Дописати коментар