Професійне визначення та соціальна адаптація молоді

                                                                                           методичні рекомендації
Профорієнтаційна робота у бібліотеках- це система трьох основних підсистем:

  • - професіональне інформування- отримання молоддю знань про професії,
  • - професіональна консультативна допомога у виборі професії з урахуванням індивідуальних особливостей,
  • - професійна адаптація- допомога особистостям у входження до нових умов праці та соціального оточення.

Бібліотечні працівники, ведучи роботу з питань профорієнтації, здійснюють просвітницьку, інформаційну та соціальну допомогу шляхом надання послуг про спектр професій та варіантами їх отримання. Основними напрямками проф. роботи повинні стати перш за все, знайомство з ринком праці,з основними професіями; знайомство з учбовими закладами регіону; виховання у молоді навичок до самовизначення. Не останню роль в усвідомленому виборі професії відіграють:

  • - інформованість про світ професій,
  • - знання своїх особистих якостей,
  • - вміння співвідносити особисті якості з вимогами, які ставить професія до людини.


Не кожен учень може самостійно розібратися у собі, визначити свої уподобання , особисті якості,тому бібліотечним працівникам необхідно визначити, що якісне проведення профорієнтаційної роботи передусім потребує створення відповідного інформаційного простору, наповнення його змісту, надання якісних різноманітних профорієнтаційних послуг та застосування новітніх форм роботи.

Положенням про професійну орієнтацію молоді,яка навчається. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15.06.1994-№467-р/467-94-р/ визнано,що метою проф. роботи повинно стати забезпечення соціальної адаптації випускників шкіл, майбутніх абітурієнтів, завдяки координації та співпраці з установами соціальної інфраструктури міста, підвищення рівня інформованості старшокласників у сфері профорієнтації.
Постановою КМУ від 17.09.2008- №842 -р«Про затвердження Концепції державної системи професійної орієнтації населення» та розпорядженням КМУ від 20.01.2010-№150-р плану заходів з реалізації Концепції державної системи професійної орієнтації населення на період до 2011р» визнано, що необхідно створювати сприятливе середовище для забезпечення зайнятості молоді, проведення заходів щодо:
сприяння працевлаштуванню, підготовці, перепідготовці та підвищення кваліфікації молоді, залучення до підприємницької діяльності, професійної орієнтації, забезпечення вторинної зайнятості молоді, організації діяльності молодіжних трудових загонів.

На сьогодні, проведення профорієнтаційної роботи з молоддю відповідно до потреб особистості, виробництва на ринку праці - є одним з важливих напрямків реалізації державної молодіжної політики.
Якщо зосередити увагу на проф. адаптації молоді, то визначимо насамперед, що професійна адаптація – це комплексна система заходів, яка покликана

  • - перевірити правильність вибору конкретної професії,
  • - сприяти процесу пристосування особи до психологічних, фізіологічних та організаційно- технічних особливостей професійної діяльності,
  • - успішному професійно- трудовому самовизначенню особистості.

Профадаптація пов’язана з профконсультацією та включає здобуття необхідних умінь і навичок, вмінням швидко орієнтуватись в різних виробничих ситуаціях контролювати та програмувати свої дії. Профорієнтація повинна базуватись на чітких наукових обґрунтованих даних про особливості професій,її вимоги до особливостей людини.
В широкому понятті профорієнтація – це система суспільного та педагогічного впливу на молодь, з метою підготовки до вибору свого шляху, система заходів по виявленню мотивів вибору професії: визначення інтересів. обов’язків та самооцінки професійної придатності особистості. Отже, зосередимо увагу на формулі професійного успіху особистості при підтримці бібліотекарів, а саме,

  • - підвищення рівня інформованості підлітків з питань профорієнтації
  • - розширення знань про світ професій
  • - ознайомлення з вимогами до людей відповідних спеціальностей та умовами праці
  • - висвітлення можливостей та позитивних сторін «улюбленої роботи»
  • - допомога учням у визначенні власної життєвої траєкторії з урахуванням професійних інтересів та природних здібностей

Звернемо увагу також на на методи бібліотечної роботи по профорієнтації та САМ            (соціальної адаптації молоді):

  1. Анкетування
  2. Соціологічні дослідження
  3. Тестування традиційне та комп’ютерне
  4. Інтерактивне спілкування
  5. Інформаційні зустрічі з представниками учбових закладів та підприємств
  6. Виставкова робота

Бібліотечні працівники у роботі з молоддю повинні:

  1. Підтримувати діяльність МІКСІВ на базі бібліотек у форматі Консультативних бюро з надання інформаційної підтримки молоді представниками служб- партнерів.
  2. Створювати банк даних «Молодіжне законодавство».
  3. Здійснювати інформаційну підтримка окремих категорій молодих людей/ вихованців шкіл- інтернатів, творчо обдарованої молоді із обмеженими фізичними можливостями/.
  4. Проводити акцій єдиних дій з представниками інфраструктура міста / інформаційного марафону/ для максимального розкриття інформаційних ресурсів бібліотек з питань профорієнтації, залучення молоді до бібліотек і соціально корисних дій.
  5. Розробляти власні імідж- проекти щодо соціалізації молоді, які піднімуть мотивацію молоді до праці,нададуть адресну психологічну допомогу учням у виборі шляху до професії, навчать молодь основним принципам будови профкар’єри та навчать навичкам поведінки на ринку праці.

Необхідно приділити належну увагу наданню молоді правової інформації, інформаційній підтримці тим,хто зіткнувся з юридичними або соціальним конфліктом. У інформаційних зонах необхідно представляти нормативно- правові документи,які захищають права молоді, а це можуть бути інформаційні зони до підготовки яких/ наданню матеріалів/ слід залучати професіоналів- юристів,спеціалістів з Центрів роботи з молоддю, соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді:

  • - «Молодіжне законодавство України»
  • - «Закони, що захищають молодь»
  • - «Студентство і пільги, статус, права»
  • - «Юрист радить, консультує»

Створювати

1. Куточки профорієнтації:

  • · «Профорієнтація: крок за кроком»
  • · «Інформбюро», « Профнавігатор», «Профкар’єра», «Профконсультант»
  • · «Профорієнтація.Інформація.Освіта»
  • · «Ким стати? Куди піти навчатись?»
  • · «Вибираємо професію разом»

2. Тематичні стелажі:

  • · «Від книги- до мети»
  • · «Світ професій»
  • · «Пошук.Професія.Покликання»
  • · «Профорієнтаційна біржа»

3. Книжкових виставок- адвайзеров/ консультацій,порад/,-напуття/ напутствие/:

  • · «Освіта.Карєра.Занятість»
  • · «Вибрати професію- вибрати долю»
  • · «Перспективи престижних професій»
  • · «Алфавіт твого майбутнього»
  • · «Идя в ВУЗ,намотай себе на ус!»
  • · «Загляни в увлекательный мир профессий!»
  • · «Выбор профессии: главное попасть в точку!»

4. Зон ділового читання та проведення інформаційно- пізнавальних профорієнтаційних бесід:

  • «Зроби свідомий вибір!»
  • «Алгоритм професій»
  • «Професії великої перспективи»
  • «Як стати генієм…Життєва стратегія творчої людини»

Вагомим внеском у роботі з молоддю з питань профорієнтації стане знайомство абітурієнтів з можливостями Інтернет, з найвідомішими молодіжними освітніми центрами ВНЗ України, проведення веб- лоції по сайтам ВНЗ міста, веб- калейдоскопу «Студентські навчальні проекти за кордоном» (з представленням європейських програм, що пропонують навчання , волонтерство та міжнародні обміни між студентами), кіносейшн – переглядів профорієнтаційних фільмів «Престижна та, що до душі», «Відео про професії» та проф. роликів сайту «Профfest». Сайт «Интернет-ресурсы по профориентации» допоможе у виборі професійного шляху, розповість про цікавий світ професій, познайомить молодь з професіограмами та пропонує проведення комп’ютерного діагностичного тестування. Безкоштовні тести з профорієнтації у форматі он лайн також на сайті «ПрофГид» з методикою професійного самовизначення Дж.Голланда, тесом Клімова з діференціально- діагностичним опитуванням та конструктивним малюнком людини з геометричних фігур з метою виявлення індивідуально- типологічних особливостей тестуючого.

Інноваційним у роботі стануть:

  • інтернет- профбутік «Знайди своє покликання»,
  • медіа- панорама «Сузір’я видатних імен» 
  • створення віртуальної виставки « Сенс життя і професії» 
  •  година- інформина «Світ мультмедіа та Інтернету на допомогу профорієнтації».

Допоможуть молоді зорієнтуватись між престижністю та реальними потребами ринку праці наступні нетрадиційні та традиційні заходи:

  •  біблошопінг «Робота?Професія. Покликання. Хобі »,
  •  бібліофреш «Особистість.Карєра.Успіх»,
  •  профтайм «У пошуках майбутнього…»,
  •  інформаційний гід «Час навчатися»,
  •  флеш- час «Колледж.Технікум.Ліцей»,
  •  юнацький час « «Шлях до дорослого життя».

Впроваджуйте у роботу:

  • форум -зустріч « Акцент на все життя»
  • профорієнтаційний урок «У пошуках майбутнього»
  • День майбутнього фахівця «Пізнай себе»
  • бібліотечний журфікс «Гороскоп. Професія та ти…»
  • День абітурієнта «»Профорієнтолог»
  • аукціон професій «Шукаємо істину»
  • парад професій «Класний вибір»
  • Дні фахівця «Професійна перспектива»
  • ділові ігри «Впізнай професію!», «Бізнес та кар’єра», «З школи до дорослого життя», «Хай кожен вибере свій шлях»
  • рольові ігри» «Якісне навчання- надійне майбуття!», «Вибери свій шлях»
  • проф.- інформ- ревю «Эрудитами не рождаются, ими становятся…»
  • акції «Старт до професії», «Ким станеш випускник?», «Твій вибір!».

У перспективі на майбуття, раджу Вам, шановні колеги,перебувати в одному інформаційному полі з молоддю,активніше працювати з цією категорією користувачів, створювати комфортне, дружне середовище у стінах бібліотеки,за наявністю Інтернет наполегливіше використовувати можливості Всесвітньої мережі. Що стосуються майбутнього, то нашим завданням повинно бути не його передбачення, а його здійснення!

підготувала Матвєєва О.О. – гол. методист

Коментарі