Кейс професійно-ділової інформації: «Вчися!Пізнавай!Впроваджуй!»

Реалії сучасного життя спонукають бібліотеки до постійного пошуку нових форм і технологій роботи з користувачами, вимагають бути націленими на якісні зміни відповідно до їх нагальних потреб, тому що бібліотеки сьогодні-більше ніж бібліотеки. ІКТ внесли свій формат у діяльність кожної бібліотеки і це насамперед розширення можливостей й нових способів одержання інформації;додання до комунікативних систем нових елементів та нових форм спілкування;розширення кола спілкування й культурних обріїв,що дозволяє самореалізовуватися й заявити про себе через електронні публікації; сформувати електронні бази даних для читачів яким необхідна довідково-інформаційна підтримка; покращити форми та методи масової роботи. Бібліотекарі мають працювати на перспективу, не говорити про майбутнє, а наближати його своїми зусиллями , свідомо і професійно сприймати зміни та пропонувати користувачам такі послуги, що викличуть їх здивування, будуть неочікувано новими, корисними й приємними. Згадаємо цитату знаменитого письменника А.де Сент-Eкзюпері, який стверджував, «…Що стосується майбутнього, то нашим завданням повинно бути не його передбачення, а його здійснення».

Отже,якою бачить кожен працівник свою бібліотеку?

· По-перше,сучасною,з повним переліком послуг;

· по-друге,привабливою,а це і дизайн приміщення, і інтер’єр,і комфортність бібліотечного середовища;

· по-третє,комунікаційною,а це спілкування у форматі бібліотекар – читач - бібліотекар у якісному обслуговуванні та інформаційній роботі з орієнтацією на різні верстви населення та системою заходів зі створенням та підтримкою іміджу БФ; діяльністю у рамках проектів та програм.

Метою стратегічного менеджменту у бібліотечній справі сьогодні стає переведення бібліотеки з нинішнього стану в бажаний, запровадження у роботу нових ідей по залученню мешканців міста , сіл та селищ до читання, підняття престижу книги;надання інноваційних послуг у рамках проекту в Україні «Електронні послуги для вирішення питань життєдіяльності громади»; створення у бібліотеках психологічних служб, консультативних пунктів соціальної та бібліотерапевтичної підтримки для уразливих категорій громадян, відкриття студій молодої сім’ї,створення куточків молодої родини,відкриття інформбюро для молодих мам . Зауважу,що на цей час спостерігається тенденція розширення функції бібліотеки від соціальної до соціально-педагогічної та психологічної. Набуває уваги прагнення бібліотек вийти за рамки своєї постійної аудиторії, наприклад,

· працювати з пенітенціарними підлітковими установами (м. Житомир);

· створити тролейбус-читальню (м. Миколаїв),«Казковий трамвайчик» та «Книгобус»(м. Київ); «Бібліотеку під парасолькою» та « Бібліотеку на пляжі» (м. Одеса, м. Скадовськ)

Новою формою роботи бібліотекарів Харківщини стало проведення літературного фестивалю «Книжковий зорепад», який став яркою подією у культурному житті міста. Для учнів шкіл була влаштована незвичайна і захоплююча подорож Харковом на «Читаючому трамваї» під час якої вони отримали безліч позитивних вражень. Супроводжувалася подорож такими слоганами: «Читайте, читайте, творите, мечтайте! Найдёте удачу в пути!», « Страницы листайте, и мир открывайте, в нём - всё впереди!», «Милый город, время не теряй, а читай, читай, читай!..», «Пусть компьютер отдохнёт, книжку в руки- и вперед!», «Очень важно человеку знать дорогу в библиотеку!».Такий захід став незвичною подією, новим експериментальним майданчиком для популяризації діяльності бібліотек. «Читаючий транспорт» - досить популярна форма залучення користувачів до бібліотеки:такі акції відбулися в багатьох містах України. А от з 1 вересня у м. Києві запущено проект «Получи проездной за селфи в наземном транспорте»!» задля промоції читання у міському транспорті: за читання у транспорті - дадуть безкоштовний бонус-проїзний квиток. Хороша традиція бібліотеки-йти назустріч своєму читачу, не закінчується і ніколи і буде продовжуватися надалі. І не важливо, в приміщенні бібліотеки, на вулиці, в парку чи будь-де кожен бажаючий зможе знайти у різноманітті запропонованого щось своє цікаве і необхідне. У сьогоднішніх умовах позначилися не тільки життєва необхідність, але явна тенденція перетворення бібліотек у центри комунікації,у центри життя місцевого співтовариства, в одну із ключових ланок сучасного освітнього процесу.

Західний досвід пропонує нам кілька форматів роботи, серед яких:

· Літературне кафе. Йдеться, насамперед, про затишне місце, «зони», «вітальні», де користувач може випити чаю або кави, поспілкуватися. У такому місці можливе проведення якихось заходів у неформальній, камерній , салонній обстановці. Нарешті, це просто місце спонтанного спілкування, та сама смислова площадка;

· «Центр безперервної освіти». Бібліотеки стають центрами самоосвіти й саморозвитку, де важлива роль надається як індивідуальній діяльності, так і діяльності в групах;

· Центр місцевого співтовариства». При цьому бібліотека може виконувати роль центру соціалізації важких дітей, і місце вирішення сімейних проблем і т.п.;

· «Інтелектуально - дозвільний центр». Це місце просування читання через комунікацію залучення в цей процес дітей, підлітків спонтанно, легко й невимушено, в ігрових формах.

Бібліотека сьогодні перебуває у постійному пошуку нових підходів до процесу обслуговування користувачів,шляхів інноваційного розвитку та удосконаленню своєї діяльності, розширюючи спектр бібліотеки,її інформаційних послуг. Бібліотека стає провайдером таких послуг,як «Бібліотека - центр сім’ї» - з метою надання психолого-педагогічної, медичної та правової допомоги, завдяки співпраці з партнерами, фахівцями відповідних служб;відкриття Школи молодих батьків, Школи молодих матерів;салонів цікавих зустрічей,/журфіксів/; послуги « Internet у бібліотеці»; «Цифровий стиль життя» з відкриттям book- боксів «Швидка книжкова допомога»,а це обслуговування користувачів у сервісному режимі: віртуальна доставка літератури, бібліографічний огляд; послуга віртуальна виставка, віртуальні екскурсії,послуга «Look chight- книга на добраніч», послуга «English 1,2,3… в бібліотеці»;у рамках «Університету III віку» який по визначенню англійського філософа 19 ст.Томаса Карлейль- «Університет - це зібрання розумних людей навколо гарної бібліотеки» запроваджено послугу «Googl відкриває двері», «Дружній Інтернет для літніх»; віртуальна експерт - служба для пошуку інформації в Інтернеті «Компьютерленд» . Бібліотеки стали ініціаторами проведення різних майстер-класів «SWEET- ДИЗАЙНУ»- букетів з цукерок, «CARMAKING»- вміння створювати вітальні листівки власними руками (ексклюзивні подарунки), «модульне орігамі», «spray paint art», майстер-класи з піскової арт- терапії, майстер-класів з ресторанного обслуговування та ін. Звертаю увагу на послугу Рівненській обласної наукової бібліотеки «майстер-клас для Вас» у рамках проекту «БібліоВідеоСтудія» (BVS) з фото- і відеозйомки, відеомонтажу, з написання сценаріїв, пошуків фонограм для створення буктрейлерів за творами укр. письменників та поширення їх у соціальних мережах та на бібліотечних сторінках.

Новою ідеєю бібліотекарів стало відкриття інформаційних зон для користувачів, наприклад таких, як зони книговшанування, комфортності, інтерактивного процесу та росту,креативності та творчості,book простір. Американські бібліотекарі здійснюючи обслуговування у форматі реального часу створюють ігрові майданчики за такими принципами:

«LIVE TIME»-живий час;

«TIME CAFÉ»-час повернутися у дитинство;

«TRAVEL TIME»-час мандрівок;

«LONDON TIME»-час по Грінвичу;

«GAME TIME»- час гри

У бібліотечних закладах США та Європи велика увага приділяється поширенню ігор та ігрової культури у бібліотеці. Наші зарубіжні колеги вважають, що можливість грати в бібліотеці робить її привабливою для юних користувачів. Зокрема, один із основних постулатів бібліотекарів Данії «Від іграшки до книги!». Навчальну, соціальну, культурну, рекреаційну та професійну роль ігор , у т.ч комп’ютерних, в інтелектуальному й моральному розвитку дітей і підлітків розуміють і вітчизняні бібліотекарі. Про це свідчить хоча б досвід Рівненської ОБД. Тут реалізується проект «Клуб сімейного дозвілля Нінтешк@», який пропонує відвідувачам безоплатне користування суперсучасними ігровими консолями Nintendo Wii та серією спортивних ігор.

Проектно-програмна діяльність у бібліотеках стає дуже поширеною. Акцентуючи увагу на деяких програмах та проектах, неможливо розповісти про всі аспекти та переваги, які вони дають тим, хто прагне отримати знання. Але варто зазначити,що багатоаспектність такої роботи задовольняє найвибагливіші інформаційні потреби відвідувачів бібліотек, сприяють фаховому зростанню людей,а це є вагомий елемент у системі навчання, самоосвіти, духовного й естетичного вдосконалення особистості. В результаті – бібліотека відкриває світ можливостей й перспектив, де кожен вибирає та освоює ті знання, яких йому не вистачає для досягнення життєвого досвіду. Відповідно тематиці та напрямку пропоную переглянути назви деяких бібліотечних проектів та програм: «Крок в майбутнє з бібліотекою», «Бібліотека. Читання. Бестселлер.», «Читаємо книги круглий рік», «Ігрова галактика». Проект «Кіномайданчик «Планета Кіно»(Рівненська обл.., м. Острог) забезпечує комунікативну соціалізацію дітей з вадами слуху та допомагає їм в сучасному медіа-просторі; проект «Інтерактивний краєзнавчий туризм»(Дніпропетровської ОНБ ) створено для людей похилого віку. Його мета навчити користуванню електронними ресурсами,Інтернетом та послугами бібліотеки через популяризацію краєзнавчого туризму. Бібліотекарі Львівщини залучають людей поважного віку до активного життя та сприяють розвитку громадської ініціативи та їхньої самореалізації у рамках програми «Золоті роки», проект «Бібліотека проти самотності» (м. Одеса) підтримує самотніх читачів низкою бібліотечних заходів та створенням читацьких об’єднань; ЦБС м. Нікополя розроблено проекти та програми щодо підтримки читання, відродження його традицій у сім’ї: «Книга і світ - читай найкраще!», «Книга у моєму житті».

Створення клубів про бібліотечних установах не новина, проте бібліотеки заповнюють їх новим змістом, який зацікавлює різні групи користувачів:клуби творчого читання, клуби читаючих жінок, клуби спілкування такі як «У нашій гавані народжуються нові поети», «Вишивальниця», «Брігантина піднімає паруси», «Веселий клубочок», «Від Нефертіти до Роксолани люблю любовні я романи», «Я стану магом доброти і знань». У Сумській ЦБС засідання молодіжних читацьких клубів «Палітра», «Ренесанс», «Магелан» проводяться переважно у вигляді відео уроків, відео вечорів, слайд-вечорів. Формат засідань з молоддю майже у всіх бібліотеках України має сучасний аспект, а це медіа-колажі, медіа-екскурсії, медіа-тренінги, медіа-візити, медіа-огляди. Становлять інтерес досвід зарубіжних колег. Так бібліотека Хотомек (м. Полоцк, Польща) є піонером в організації великих бібліотечних ІМПРЕЗ, під час яких популяризація книг та авторів відбувається поза стінами бібліотеки у вихідні дні. Тут діє «Клуб читаючих батьків», члени якого мами і татусі - читають уголос дитячі книжки, а діти оцінюють їх. У бібліотеці діють «Авторські студії» - «Зробимо разом!», де створюються спільні творчі роботи дітей та батьків за мотивами книжок. «Клуб малюка» при бібліотеці передбачає участь у заняттях «Ранки в бібліотеці» для дітей віком від двох до пяти років, які не відвідують дитячий садок, щороку в таких заняттях разом з дорослими беруть участь близько 7 тис. дітей.

Українські бібліотекарі використовують сучасні форми популяризації книги:book сезони, book історії, book пригоди, book- дайвінг. Цікавою формою є бук- скетч від літературного героя,бук-фест «Фішка для улюбленої книжки»,літературний ескалатор «Читаючи, зростай!», книжкові оплески «Книги, що захопили світ»,бестселер- шоу «Фешн—читання»,бібліо place (бібліомісце ) «Територія читання». Запроваджені креативні он- лайн флеш-моби, відео паради,веб експедиції, флеш- буки, бібліоparty,фан- паті, мультимедійні міксти. Бібліотекарі великі ентузіасти своєї справи, люди, які завжди прагнуть досконалості в досягненні поставленої мети. Так у практику роботи увійшли заходи День морозива,День шоколаду,День кулінарних рецептів,День повітряної кульки,Ніч у бібліотеці.

Сучасні бібліотекарі активні, вигадливі, інтелектуальні, привабливі, які популяризують не лише її Величність Книгу чи Інтернет- послуги бібліотек та весь спектр творчої комунікації у тандемі БІБЛІОТЕКАР+ЧИТАЧ. Наприклад, Ізмаїльська ЦМБ веде блог «Котляревка», ОлевськаЦБС «Бібліовіконце Олевщини»,ЦБС Солом’янського району м.Київа «Солом’янка бібліотечна», Долинська ЦРБ «Слово молодих», Кузнецовська міська публічна бібліотека Рівненської обл. «Літературна палітра», бібліотека ім. М.Костомарова ЦБС Шевченківського району м. Київа веде пізнавальний блог «BIBLIONIVKI: меню на всі смаки» подає різну цікаву та пізнавальну інформацію, несподівані факти стосовно книг та читання, ЦМБ ім. Лесі Українки м.Львіва «Обличчям до родини» пропонує користувачам добірки фільмів для сімейного перегляду, книг для сімейного читання, а також веб-сайтів з питань сім’ї.

Бібліотечний блог це можливість діалогу бібліотекар - читач-або читач - бібліотекар, це унікальний майданчик для висловлення креативних думок бібліотекаря і нескінчений простір для творчості. Крім того, це необмежені можливості для реклами бібліотеки і популяризації читання у природному середовищі існування потенційних читачів. Сучасний бібліотечний блог із яскравими подіями, фото - та факто корисними новинами, інноваційних шлях до надання електронних послуг. Іншими словами, якщо основне призначення сайту бібліотеки - служити джерелом інформації, то призначення блогу -інтерактивне спілкування бібліотекаря з читачем,колегами, зі світом.

Отже, робочий день закінчено,бібліотека зачинена, а створені інформаційні продукти реально працюють на віддаленого користувача у пошуках необхідної інформації. Поповнюйте свої сторінки на сайті ЦБС, ТОМУ ЩО САЙТ НЕ ТІЛЬКИ ВІЗИТІВКА ВАШОЇ бібліотеки, а й перспективний суттєвий механізм розвитку онлайнових сервісів для місцевої громади.

І на останок, зазначу, що загальне враження про бібліотеку складається з основних компонентів:

· чіткого виконання основних функцій бібліотеки;

· комунікації бібліотеки;

· візуального враження бібліотеки;

· манери поведінки працівників бібліотеки відносно користувача.

Якість роботи, поглиблення фахових знань, творчий підхід до роботи, вміння приймати професійні рішення та зорієнтувати користувача у великому масиві інформації це показники високої кваліфікації та культури бібліотечних працівників,їх аналітичний розум, старанність, працездатність.


З повагою Матвєєва О.О. – головний методист.

Коментарі