Сучасні методики інноваційних заходів (консультація)

Роль книги в житті людини важко переоцінити. Одним з головних засобів виховання духовної культури особистості людини є його активне залучення до читання, інтерес до якого стрімко падає в наші дні через вплив Інтернету, мас-медіа, неякісної літератури. Скарбничка досвіду бібліотекарів- професіоналів на сьогодні має безліч цікавих форм у соціокультурній роботі, згадаємо лиш деяки: літературна валіза, пазл читацьких пристрастей, прогулянка по літературній стежинці, літературна сага, літературний світлофор, книжковий сувенір та ін. В сучасній професійній літератури та на сайтах бібліотек зустрічається цілий ряд інноваційних форматів соціокультурних заходів, доповнимо наш «Словничок форм масової роботи»(2015) цікавими знахідками.

Бібліотечне графіті- якщо є можливість, можна запропонувати своїм активним читачам прикрасити стіни бібліотеки власними малюнками. Це буде і реклама книги чи улюбленого героя, і реклама бібліотеки, адже така інформація буде передаватися по читацькому колу.
Бібліокешинг( від англ.cache- «схованка»)гра суть якої полягає у пошуку книг, які можуть бути заховані як у приміщенні бібліотеки, так і поза її межами. Користувачі виконують роль щукачів скарбів( можливе формування декількох груп, що змагаються використовуючи підказки( наприклад записки) або відповідаючи на запитання чи завдання, знаходять схованку за схованкою, зрештою достаються до головного скарбу. Гра допомагає позитивно налаштуватися на спілкування, розвивати групову згуртованість, вміння визначити своє призначення у групі та знаходити вихід зі складних ситуацій.
Бібліо –занурення, бібліо- бродилки- інтерактивні пригодницькі ігри, учасники яких пересуваються пунктами, знаходять та виконують завдання, долають перешкоди в рамках загального сценарію. Та група учасників, яка досягла фінішу- отримує змогу розгадати головну таємницю та отримати супер- приз. Бібліо- занурення має відмінність: команди-учасники відшукують інформацію кожна за своєю темою, у будь- яких джерелах.
Бібліогляд контрасний- огляд книжок різних за стилем, напрямом та темою у контрасті ( драйв- книга, релакс- книга, еліт- книга, статус- книга, книга- сенсація),
Бібліоглобус- захід , присвячений книгам про історію, культуру, звичаї різних країн, мандрівників та мандрів. Глобус літературний – захід про письменників різних країн.
Бібліо- крос- акція , спрямована на залучення до читання книг з однієї тематики, або за конкретний час. Виграє тот читач, який прочитає найбільшу кількість книжок.
Бібліотечний поп- stop-( від англ..stop « безперервний, безупинний»)- формат проведення масового заходу, який триває 10-12 годин або впродовж усього дня або навіть кількох днів, про що зазначається в його програмі. Захід може бути приурочено до якогось свята, проводять його у рамках Дня відкритих дверей. При цьому бібліотека перетворюється на майданчик для відкритого інтерактивного спілкування з цікавими людьми( письменниками,видавцями, творчою молоддю та ін.).
Бібліотечний квидич- (від англ.qusdditch- вигадана спортивна гра) , мета- набрати якомога більше очок до закінчення гри. Під час гри м’яч ходить по колу, учасники відповідають на запитання за матеріалами програмної літератури та за правильну відповідь отримують бал .
Бібліотечний пеленг- ( гол.pailing «напрям») пошук нових літературних імен.
Бібліомарафон- ігрові й елементи й захоплюючи завдання надають заходу емоційність, підвищують читацьку активність. Мета бібліомарфону» - в ігровій невимушеній формі дізнатися про обсяг бібілотечно- бібліографічних знань і навичок старшокласників. Головні критерії оцінки- швидка й правильна відповідь. Командам- учасницям запропоновано спробувати свої сили в підготовці імпровізованого повідомлення, пошукові інформації за допомогою каталогів, довідкової літератури, читанні по діагоналі
Бук-слем – це змагання з презентації найцікавіших здобутків сучасної літератури. Кожен учасник( бук- слемер) має 3 хв. для того,щоб представити завчасно обрану книжку та вразити усіх присутніх своїм красномовством. Глядачи (вони ж судді) оцінюють візуальне оформлення книжки, зміст та актуальність твору, окрема оцінка виставляється доповідачу за майстерність презентації. У результаті бук- слему формується рейтинг книжок та визначається найбільш вправний бук- слемер
Вечір поетичного настрою- захід присвячений поезії, супроводжується читанням віршів..
Відеоенциклопедія- захід за типом енциклопеді ї на а основі відеоматеріалу.
Громадянський форум- зважений діалог, пошук відповідей на запитання в процесі дискусії на соціально- важливі теми: «Дитяча злочинність: де вихід?, «Корупція: як її перемогти й чи це неможливо?».
Книжковий боулінг-(від англ. to bowl «катити») гра у ході якої команди- учасниці здійснюють презентацію пропонованих книг. Кожна з команд, що беруть участь у боулінгу повинна придумати назву(наприклад,«Бібліомени»,«Чтиво», «Бестселер»,»Книгомани»), кричалку або слоган на підтримку читання( наприклад, «Читаю Я!Читаємо МИ!,Читають ВСІ!»).
Книжкова ностальгія- (грецьк.nostos-повернення додому, туга за пережитим і втраченим) це захід публіцистичного характеру, присвячений минулому(наприклад,книгам, які були популярні у минулому, позитивно впливали на читача).
Книжковий поетичний батл, батл цікавих фактів- змагання між окремими читачами, кожен з яких «захищає» свою книгу, вірш чи цікавий факт. Захід проводиться за певною темою.
Конкурс- спринт-це конкурс, проведений щвидко. За короткий час, може бути частиною великого заходу.
Круїз літературний- подорож у вигляді морського круїзу, присвячений книгам на будь- які теми.
Лоція літературна- подорож по мапі з героями книг або країнам письменників.
Літературне девінале -популяризація сучасної літератури
Літературний вечір- дивертисмент ( від фр. «розвага») програма з номерів різних музичних жанрів( арії, танці, монологи, сценки) з метою створення атмосфери відпочинку, спілкування з прекрасними. Обов’язково на заході є перегляд відповідної літератури, яка є в наявності у бібліотеці, та надання інформації на інтернет- посилання.
Літературний пленер-форма роботи просто неба. Сутність полягає у тому,щоб написати текст про те,що ми бачимо навколо. Так би мовити, літературні замальовки «з натури».
Новосілля книги- розважально- театралізований захід, присвячений новим книгам.
Поетичне інтерв’ю- модифікація літературного вечора. Методика його проведення вимагає глибокого знання творчості поета, мемуарної літератури про нього. Сценарій базується у вигляді діалога- інтерв’ю. В образі поета- ведуча, «кореспонденти»- читачі. Відповідями на питання служитимуть уривки, які підібрані заздалегідь з віршів поета, його виступів, мемуарної літератури.
Портфель книжковий- огляд новинок.
Поштамт- огляд періодики.
Презентація прочитаних книг. Цей рекламно- інформаційний захід є досить ефективним адже це можливість продемонструвати користувачам,що читання пов’язане не тільки зі школою, навчанням, але й може приносити радсть. Однією з умов проведення цього заходу є завдання не лише прочитати і цікаво розповісти про книгу, але й знати літературний матеріал, рецензії на цю книгу, відомості про автора. Як підсумок почутого та побаченого бібліотекар пропонує буктрейлери на пропоновані книги.
Пульс літературний- реклама новинок літератури.
Родовід книги- захід присвячений історії написання книги.
Сквер бібліотечний- захід , що проводиться на вулиці з метою реклами книги та читання.
Фаворит- книга- захід, на якому знайомлять присутніх з найпопулярнішими книгами.
Хвилинка радісного читання- захід, присвячений читанню з задоволенням.
Хроніка літературного життя- розповідь про будь- які літературні події у хронологічній послідовності.
Чат літературний- віртуальна бесіда.
Читацька академія- цикл заходів присвячених навчанню користувачів основам інформаційної культури.
Шедеври літературного світу- знайомство з літературою різних країн.
На вибір певної форми популяризації літератури впливає практичний досвід бібліотекаря, його ерудованість, професійна підготовка, вміння «тримати» аудиторію. Впроваджуючи досвід застосування сучасних методик інноваційних заходів , нетрадиційних форматів соціокультурної роботи рекомендую:
- чітко розуміти мету і цілеспрямованість обраного масового заходу
- узгоджувати захід із професійними можливостями колективу
- орієнтуватись на концепцію та план роботи БФ
- враховувати адекватність змісту масового бібліотечного заходу з віковою категорією користувачів
- використовувати елементи дискусійності в разних формах популяризації творів, ігрових моментів, захоплюючих завдань, музичного оформлення
- дотримуватись норм етичного спілкування у соціокультурній роботі
- використовувати новітні технології для кращого та якісного проведення культурно- просвітницьких заходів.

Матвєєва О.О.
головний методист
ЦМБ ім. Лесі Українки

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Нові бібліотечні послуги

Нетрадиційні форми краєзнавчої роботи публічних бібліотек

Складові якісного обслуговування користувачів абонементу «Вчимо. Радимо. Допомагаємо. Пропонуємо. Впроваджуємо. Сперечаємося. Міркуємо.»